تبلیغات

 ثبت تصاویری که توجه بیننده را جلب می کنند، هدف هر عکاسی است. همین مهارت است که یک عکاس خوب را از یک عکاس متوسط متمایز می کند. این مقاله طی ۷ گام به شما آموزش می دهد که چگونه عکس هایی جذاب بگیرید – عکس هایی که توجه بیننده را جلب می کنند، احساسی را در بیننده زنده می کنند و در خاطرش می مانند.

یک تصویر می تواند به شیوه های مختلف توجه بیننده را جلب کند. یک نمونه معمول آن (به خصوص در سال های اخیر) از طریق استفاده از رنگ های قوی و زنده است. با این حال، چنین تصاویری (البته با استثناهای زیاد) معمولا فقط باعث می شوند بیننده یک «واو» لحظه ای بگوید و به سرعت آن را فراموش کند. شما چیزی بیش از این می خواهید، شما می خواهید بیننده تصویر شما را به خاطر بسپارد. شما می خواهید برگردد و بارها و بارها به آن نگاه کند. شما می خواهید یک احساس خاص در بیننده ایجاد کنید.

انجام این کار در عمل سخت تر است و مهارتی است که سال ها طول می کشد تا پرورش یابد. حتی بعد از چندین سال، باز هم چیزی است که عکاسان برای دستیابی به آن تلاش می کنند.

این نکات در مسیر ثبت تصاویر چشمگیر به شما کمک می کنند؛ آنها را دنبال کرده و اجرا کنید تا یک گام به هدف نزدیک تر شوید.
۱
یک نقطه جذاب داشته باشید

تصویر شما باید یک نقطه جذاب (point of interest) داشته باشد تا جلب توجه کند. بدون یک نقطه جذاب قوی، افراد احتمالا از تصویر شما رد می شوند، بدون این که حتی به آن توجه کنند.

یک نقطه جذاب قوی لازم نیست یک سوژه جالب و دیدنی باشد. کوه ها عالی هستند، اما هر چیزی می تواند یک نقطه جذاب باشد، اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

خودتان را به جای بیننده بگذارید: آیا یک نقطه جذاب مشخص در این تصویر وجود دارد؟ اگر یک جای طبیعی برای قرار گرفتن نگاه شما وجود ندارد، پاسخ منفی است و شما باید تصویر را مجددا ارزیابی کنید.
[عکس های جذاب]

شاید یک سوژه جالب داشته باشید، اما هیچ المانی که نگاه شما را به سمت آن هدایت کند وجود ندارد. در این صورت، سعی کنید برای تاکید بر روی این سوژه، با المان های اطراف خود کار کنید.
۲
از خطوط برای هدایت نگاه بیننده استفاده کنید

داشتن یک نقطه جذاب، تنها گام اول است. همانطور که در بالا اشاره کردم، حتی زمانی که یک نقطه جذاب داشته باشید، باز هم ممکن است کاملا مشخص نباشد، چون هیچ المانی که نگاه بیننده را به سمت آن هدایت کند، ندارید.

اینجاست که خطوط هدایتگر (leading lines) وارد کار می شوند. خطوط هدایتگر المان های ترکیب بندی هستند که تقریبا در همه جا یافت می شوند، و تصاویر شما را به طور چشمگیری بهبود خواهند بخشید. آنها به هدایت نگاه بیننده در میان کادر کمک می کنند و به طرق مختلف به آن می گویند که به کجا برود.

یک نمونه از خطوط هدایتگر بسیار واضح، یک درخت یا جاده ای است که به طور مستقیم به سوژه اصلی منتهی می شود. چشم های شما به طور طبیعی این خطوط را تا آن نقطه دنبال خواهند کرد.
[عکس های جذاب]

هرچند، خطوط هدایتگر فراتر از جاده ها و مسیرها هستند. سنگ ها، شاخه ها، شکاف ها، گِل و لای، بوته ها، گل ها، سایه ها و غیره نیز می توانند خطوط هدایتگر باشند. هر چیزی که به هدایت نگاه شما به سمت سوژه کمک کند، یک خط هدایتگر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نمونه از خطوط هدایتگر خلاقانه و غیرمعمول در عکاسی
۳
از نور برای هدایت نگاه بیننده استفاده کنید

غیر از خطوط هدایتگر راه های دیگری نیز برای هدایت نگاه بیننده وجود دارد؛ نور جهت دار (directional light) یکی دیگر از روش های مهم است.

نور در یک عکس خوب بسیار حائز اهمیت است. دلیلی وجود دارد که عکاسان حتی بعد از ماه ها یا سال ها، اغلب به طور منظم از یک مکان بازدید می کنند؛ آنها منتظرند تا نور، احساساتی که می خواهند در تصویر به نمایش بگذارند را نشان دهد.

نور خوب چیزی است که بین یک عکس خوب و یک عکس قابل قبول تمایز ایجاد می کند. بدون آن، تصویر فاقد حس زندگی، و تخت و کسل کننده است. به نمونه زیر نگاه کنید. بدون نور، این تصویر هیچ چیز خاصی نداشت.
[عکس های جذاب]

صبر کنید تا نور جذاب شود. اگر وقت ندارید، سعی کنید بفهمید که نور چگونه بر کادر فعلی شما تاثیر می گذارد. آیا نور شدید است؟ آیا نرم است؟ آیا بر روی یک سوژه منعکس می شود؟ آیا پرتوهای نور وجود دارند؟ از المان های موجود برای کار کردن بر روی صحنه استفاده کنید و از شرایط موجود به بهترین شکل بهره ببرید.
۴
یک ترکیب بندی قوی داشته باشید

این شاید بزرگترین شاخص سطح مهارت یک عکاس باشد. یک ترکیب بندی قوی تصویر را برای بیننده لذت بخش تر می کند و بخش مهمی از داستانی است که از طریق عکس شما گفته می شود.

ترکیب بندی چیزی است که عکاسان به طور مداوم بر روی بهبود آن کار می کنند. بسیاری معتقدند که شما هیچ وقت ترکیب بندی را به طور کامل یاد نمی گیرید و این چیزی است که در طول حرفه هنری شما تکامل می یابد.

دستورالعمل هایی مانند «قانون یک سوم» و «نسبت طلایی» ابزارهایی عالی برای بهبود ترکیب بندی شما هستند، اما من توصیه می کنم به اینها اکتفا نکنید و المان های دیگر مانند هماهنگی رنگ، نور جهت دار، و وزن بصری را نیز در نظر بگیرید.

از همه مهمتر، این «قوانین» را خیلی سرسختانه دنبال نکنید. یک ترکیب بندی قوی لازم نیست نمونه کاملی از یک قانون ترکیب بندی باشد – تا زمانی که جریان بصری آن رضایت بخش باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مقاله برتر ترکیب بندی عکاسی
۵
مراقب آب و هوا باشید

متاسفانه، هر آب و هوایی برای هر نوع عکاسی خوب نیست. بعضی صحنه های خاص به نوع خاصی از آب و هوا نیاز دارند و این چیزی است که شما باید در نظر بگیرید. همیشه سوژه هایی برای عکاسی وجود دارند، اما مهم این است که بتوانید آنهایی را پیدا کنید که در یک شرایط خاص بهتر هستند.

به عنوان مثال، تصاویر زیر را در نظر بگیرید. من در طول یک دوره ۶ ماهه بارها به این مکان برگشتم و به دنبال شرایطی بودم که بیشتر برای این صحنه مناسب باشد. تصویر اول شرایطی را نشان می دهد که اغلب وجود داشت و خود تصویر چیز خاصی ندارد. با این حال، یک روز صبح که ابرهای رنگارنگ و به سرعت در حال حرکت، و همچنین اقیانوس نیمه طوفانی پدیدار شدند، تصویر خیلی جالب تر شد.
[عکس های جذاب]

به همین ترتیب، اگر در حال عکاسی از جنگل هستید، شرایط خاص تصویر را جذاب تر خواهد کرد؛ مثلا زمانی که نور خورشید در میان درختان پرتوهای نور ایجاد می کند یا لایه ضخیمی از مه وجود دارد.

اگر قصد دارید از یک نقطه عکاسی محلی بازدید کنید، مطمئن شوید که پیش بینی آب و هوا را بررسی کرده و در روزی از آنجا بازدید کنید که به نظر می رسد بالاترین احتمال وجود یک آب و هوای جالب را دارد.
۶
به طور انتخابی تر عکس بگیرید

«تا جایی که می توانی عکس بگیر» توصیه رایجی است که به عکاسان مبتدی گفته می شود. اگرچه این راه خوبی برای یادگیری نحوه کار دوربین و بهبود مهارت های شماست، اما یاد بگیرید که در مورد عکس هایی که می گیرید، انتخابی تر عمل کنید؛ یا حداقل در مورد عکس هایی که به صورت آنلاین به اشتراک می گذارید، گزینشی تر باشید.

حقیقت این است که ثبت تصاویر چشمگیر به صورت روزانه اتفاق نمی افتد. در واقع، ۹۹% تصاویری که یک عکاس حرفه ای می گیرد، هرگز توسط عموم دیده نمی شوند (به اشتراک گذاشته نمی شوند). آنها ممکن است تصاویر قابل قبولی باشند، اما هدف عکاس گرفتن تصاویر قابل قبول نیست.
عکاسی کودک در آتلیه کودک
قبل از فشار دادن دکمه شاتر این سوال ساده را از خودتان بپرسید: آیا این تصویر پتانسیل خوب بودن را دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، آن را ثبت کنید. اگر پاسخ منفی است، فکر کنید که چرا این پتانسیل را ندارد؛ ترکیب بندی به اندازه کافی خوب نیست؟ نور کسل کننده است؟ سوژه کسل کننده است؟

پاسخ به این سوالات به شما نشان می دهد که آیا باید دوربین را تنظیم کرده و عکس بگیرید، یا از آن بگذرید و بروید.
۷
چیزی بیش از یک عکس فوری بگیرید

به هفتمین و آخرین توصیه برای ثبت تصاویر چشمگیر می رسیم: چیزی بیش از یک عکس فوری بگیرید.

اگر شما فقط برای این عکس می گیرید که سفرهای خود را ثبت کنید و هدفتان فقط این است که آنها را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید، از هر چیزی که می خواهید عکس بگیرید. اما اگر هدف شما این است که عکاس بهتری شوید و تصاویری ثبت کنید که احساسی را در بیننده بیدار می کنند، گرفتن تصاویر «فوری» را متوقف کنید.

سوالات نکته قبلی را از خودتان بپرسید. از این پرسش ها استفاده کنید تا ببینید که باید عکس را بگیرید یا نه. نگران نباشید که یک مکان زیبا را بدون گرفتن حتی یک عکس ترک کنید. همه مکان های زیبا خوش عکس نیستند. یاد بگیرید که در عوض از محیط اطراف خود لذت ببرید و نگران گرفتن عکس های «فوری» از هر چیزی نباشید.

هیچ دستورالعمل قطعی برای گرفتن یک تصویر عالی وجود ندارد، اما المان هایی مانند نور، ترکیب بندی، یک نقطه جذاب، و آب و هوا نقش مهمی در آن ایفا می کنند. اگر تصویر فاقد این المان ها باشد، آیا واقعا توجه بیننده را جلب خواهد کرد؟

نویسنده: کریستین هویبرگ (CHRISTIAN HOIBERG)

منبع:

لنزک

+ نوشته شده توسط Babyphotographystudio در جمعه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲:۰۳ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: عکاسی، راهنمای عکاسی، آموزش عکاسی
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha